Hij zal leven
En hij zal leven; en men zal hem geven van het goud van Schéba, en men zal geduriglijk voor hem bidden: de ganse dag zal men hom zegenen. (Psalm 72 : 15.)
Het boek der Psalmen wordt menigmaal genoemd de apotheek voor Gods kerk, en dit mag ten volle gezegd worden, daar èn historie, èn de geestelijke zaken rijk in lering zijn.
Dit geldt ook voor Ps. 72, do Psalm die op het rijk, van Koning Salomo ziet, de Koning des Vredes, die zou heersen van zee tot zee en van de rivieren tot do einden der aarde, en daardoor juist een type is van Hem, die de Koning des Vredes zijn zou en wiens heerschappij eeuwig zou duren. Hoewel exegetisch veel onderscheiden,
heeft deze psalm het welzijn op het oog zowel voor de Koning als voor het volk, en dat rijk zou alleen kimnen bestaan door gerechtigheid. Daarom een vragen om recht.
Het leven staat in verband mot het recht, en de dood met de zonde. Het leven staat tegenover de dood, en er moet zijn een overwinning over dood en graf om het leven te ontvangen. De mens mist het recht ten leven,
De mens mist het recht ten leven, daarom vraagt de dichter geeft de Koning Uwe rechten en Uw gerechtigheid de Zoon des Konings, en op die gift zal de vrucht openbaar komen. Het leven heeft de oorsprong in de
Het leven heeft de oorsprong in de God des levens, waar Paulus van sprak: In Hem leven wij, bewegen wij ons, en zijn wij. De mens is afhankelijk van de Heere om te leven. Hij riep alles tot het aanzijn, gaf ons de adem in de neusgaten, voedt en onderhoudt ons gedurig. Groot is het als een Koning een op volger heeft en dat de kroon besten
dig blijft. Maar nog groter, als het een zaad is van Hem gezegend, en dat nu steunt de Koning in onze tekst; niet alleen dat hij kinderen zal krijgen doch dat het zulk een kind zijn zal dat de rechten des Heeren zal ontvangen.
Hij zal leven, en dat was niet gegrond in zijn wens alleen, doch steunt op de onveranderlijltheid Gods. Die verborgenheid was hem geopenbaard, on danks de aanslagen die op de troon zouden gedaan worden zou hij leven, en dat tot rijken zegen van het rijk.
Hij zal leven, omdat Gods besluiten onveranderlijk zijn, omdat Zijn Verbond onverbrekelijk is, omdat Zijn belolten vervuld worden. Zal Hij het zeggen en niet doen, spreken en niet bestendig maken ?
Het geloof dat de dichter oefent gaat nog verder. Neen! Niet bij Salomo begint het leven, uit hem kan Israël niet leven, hij is slechts middel, en wat inj ontvangt mag hij mededelen. Zijn wi|.s. heid mocht strekken tot nut van Lsrael, zijn rijkdom ten goede van Israël, ilodl dit is alles slechts een schaduw van de meerdere Salomo. Dat leeft in zijn h.ut, wat Hij eenmaal zal uitroepen Iccidc toen reeds in het hart van de dichtt^r' En meer dan Salomo is hier: méér in wijsheid, méér in kracht, méér in liefde! Hij zal leven, in zijn hart, en in Israel Hij zal leven als Koning. Salomo w.is gezalfd m ät de zalf olie, doch Hij «Q. zalfd met de heilige Geest zonder mate, Salomo v ärordineerd tot Koning, ook Christus '/an eeuwigheid, naar Spreuken 8 : 23. Hij zal als Middelaar leven, m Zijn komst in het vlees, zou Hij leven te midden van Israël.
Salomo moet direct strijden met vijanden uit eigen volk, denk aan Joab, e.a, doch heeft het rijk in vrede doen leven En zo zal deze Levensvorst de stiijd strijden om Zijn kerk de vrede te geven
Hij, Christus, zal leven, al ware Hi] ook gestorven. Hij zal leven al stond de wacht rond het graf, al riepen zij: hcali' Hij is opgestaan. Daarvan riep Paulus, uit als hij zijn sterven beschrijft: ja wal moer is, die ook opgewekt is, die ook ter rechter hand Gods is, die ook voor
ons bidt. Hij zal loven om Zijn Naam voort 'te planten, en om als de knecht des Roclitvaardigen velen te rechtvaardigen, Hii zal leven geven in doden zoals Ezocliiël het zag in Hoofdstuk 37. Hij zal de doden doen horen de stem van de Zoon Gods en die ze gehoord hebben die zullen leven. Een levende heeft honger en dor.st.
Een levende heeft honger en dor.st. Hij is het Manna, en de Fontein des levens. Hij zal leven, hoe dor Zijn kerk ook zijn kan, en zal vervullen: Ik leef en Gij zult leven".
Gelukkig die beide dood en leven kent. Dan wordt verstaan: ,,Niet ons o Heere, niet ons, maar Uw Naam geeft ere." B. Ds D.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 29 april 1950
Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 29 april 1950
Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's