Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hopeloze toestand met het vervoer van passagiers en auto's op de veerboten der R.T.M.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hopeloze toestand met het vervoer van passagiers en auto's op de veerboten der R.T.M.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Men schrijft ons: Zaterdag 7 Jan. deelde de R.T.M, aan haar reizigers mede dat om, de autodiensten van de veerboot „los te maken" van de tramdiensten de „Stad Zierikzee", de diensten van de „Minister van der Sleyden" zou gaan varen en omgekeerd. Of men deze verklaring kän geloven,

Of men deze verklaring kän geloven, blijkt uit de dienstregeling van de veerboten.

Hebt U een dezer dagen gebruik moeten maken van onze „prae-historische vervoersmiddelen?" Zo ja, dan zult U ook wel tot de ondekking gekomen zijn, dat er da laatste trjd bij de R.T.M, een hopeloze toestand heerst. Vooral bij het vervoer op de veerboten. Wat toch is het geval? Jammer genoeg is een groot aantal

Jammer genoeg is een groot aantal landarbeiders werkloos. Dientengevolge werken zij voor de D.U.W. Werkobjecten schijnen alleen op Voorne en Putten te zijn en het gevolg is, dat deze mensen per tram en per boot vervoerd moeten worden naar en van hun werk. (Minister Aalberse zal ten tijde van de invoering van de Arbeidswet wel nooit gedacht hebben, dat er plm. 30 jaar later nog arbeiders uit Ouddorp 13 ä 14 uur per dag in de weer zouden moeten zijn, nog wel in een progressieve regeringstijd om een stuk brood te verdienen.) De R.T.M, die toch alleen in staat

is (!) dit massa-vervoer te verzorgen blijkt hiertoe niet in staat te zijn. Als voorbeeld nemen we de,,Vrijdag, plm. twee weken geleden, toen het om 5 uur 's-avonds zo erg mistig was. Met behulp van een zaklantaarn (!) werden we toen de haven ingeloodst. Bovendien was het toen erg koud en de passagiers stonden in de open lucht tussen fietsen en auto's. Op een andere dag gaan we 's-mor

Op een andere dag gaan we 's-morgens met de auto-boot mee van 7.40 uur. Dan vindt U 200 ä 250 mensen aan de haven in de kou staan. De boot is over tijd. Gelukkig zijn de lichtjes al te zien op het Haringvliet, zodat na ongeveer 10 minuten of een kv/artier de „Stad Zierikzee" aan de ponton ligt en het laden kan beginnen. Ondertussen komt ook de Minister van der Sleyden binnen en het sleepschip. Als het achterdek geladen is en op

Als het achterdek geladen is en op het voordek nog plaats is voor enkele auto's (omdat daar enkel maar fietsen staan) komt er een order van „varen." De fluit gaat, — de boot vertrekt, ondanks het feit, dat men beloofd heeft op het voordek ook nog auto's te zullen laden. Gevolg: wachten op een volgende boot. Tijd speelt geen rol.

's-Avonds om 5.35 uur terug naar Flakkee met de „Minister van der Sleyden" is er geeii plaats op de boot om te zitten. De D.U.W.-arbeiders zijn eerder aanwezig en nemen — vanzelfsprekend — de plaatsen in. Natuurlijk, als men de gehele dag in de kou gestaan heeft moet men ook eens de kans krijgen om zich te verwarmen. Een groot deel van de passagiers moet genoegen nemen met een staanplaats. Is er binnen geen plaats, dan maar naar buiten. Om kou te vatten! Doordat nu 's-morgens om 7.40 uur de

Doordat nu 's-morgens om 7.40 uur de Minister v. d. Sleyden gaat varen en om 5.35 uur de ,,Stad Zierikzee" schijnt men de janboel op te willen lossen. Maar er komt niet veel van terecht.

Om tot een goede oplossing te komen zou men voor de arbeiders een aparte boot moeten laten varen. Daardoor zou men bereiken:

Ie: dat de arbeiders op tijd op het werk zijn en geen groot aantal arbeidsuren verloren gaan; 2e. dat de arbeiders op tijd thuis zijn

2e. dat de arbeiders op tijd thuis zijn en zij niet afhankelijk worden gesteld van een versleten locomotief die te laat te Middelharnis aankomt;

3e. dat het vervoer weer dragelijker wordt, zowel voor automobilisten als gewone reizigers.

Laat men ons in de impasse zitten, of helpt men ons van hoger hand uit de knoop ?

Naschrift. Uit het ingezonden schrijven va:i passagiers blijkt wel, hoe hopeloos de toestand is. Het omwisselen van de boten mag de bedoeling hebben om de passagiers beter te vervoeren, maar in de practijk komt er niet veel van terecht. Hoe lang duurt het nog, eer van

Hoe lang duurt het nog, eer van Overheidswege wordt ingegrepen om aan de onhoudbare toestand een eind te maken? (Red.)

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 januari 1950

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's

Hopeloze toestand met het vervoer van passagiers en auto's op de veerboten der R.T.M.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 januari 1950

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's