Het moet tot een oplossing komen!
Deze buitengewone ledenvergadering van „De Flakkeese Gemeenschap" die een besloten karakter droeg, werd gehouden Maandagmiddag 2 uur in Hotel Spee te Sommelsdijk.
De Voorzitter Burgemeester D. Rijnders te Middelharnis opende de bijeenkomst en heette de aanwezigen welkom. Het verheugde spreker dat op deze vergadering, waar de hoofdmoot van was, de verkeersproblemen voor en naar dit eiland, mede de afgevaardigden van de diverse organisaties tegenwoordig waren.
De notulen der vorige vergadering worden gelezen en onveranderd vastgesteld.
Dan stelde de Voorzitter aan de orde de verkeersproblemen van en naar dit binding e,d. Waar er volgens de Voorzitter de laatste maanden veel gebeurd is, zal hij vooraf een en ander toelichten. Er is o.m, door de P.G, zeer nauw contact gelegd met de Kamer van Koophandel en Fabrieken te Dordt, met wie de F,G, een semi-lidmaatschap is aangegaan. Meerdere leden van de Kamer hebben een rondrit op ons eiland gemaakt, waarbij men tot de overtuiging is gekomen, dat inzake het verkeersprobleem voor Plakkee iets gedaan moest worden. Anderzijds heeft het Bestuur van de P,G, met de Kamer van Koophandel geconfereerd, waarbij o.m. ook ter sprake is gekomen het rapport van de Kamer van Koophandel te Rotterdam (bekend uit vorige vergaderingen.) Daarnaast is verbinding is gezocht met de verkeersorganisaties als de A.N. W.B., de K.N.A.C. en de Rijksinspectie van het verkeerswezen te Rotterdam, v/aaronder Flakkee ressorteert. Uit deze commissie gevormd, die kortweg genoemd wordt: „de commissie Ooster", waarin o.m. zitting hebben twee leden van de F.G. en de dir. der R.T.M. Dr v. Zuylen. Voor nader contact is in overleg getreden met de heer Boost, (van de A.N.W.B.) die optreedt als landelijk verkeersafgevaardigde.
De grote lijn voor de verkeersverbetering moet gezien worden in twee delen:
a. wat voor de toekomst noodzakelijk is;
b. wat direct noodzakelijk is.
Wat dit laatste betreft, moet gestreefd worden naar behoorlijke functionnerende veerdiensten en voor de toekomst een vaste oeververbinding.
De commissie „Ooster" heeft contact opgenomen met de directie der R.T.M, voor een bespreking over een nieuwe boot van een grotere capficiteit. Men is bereid deze boot te bouwen, (wat twee jaar duurt) en zou de vaste oeververbinding er eerder zijn dan die boot was afgeschreven, moest er een garantie zijn van de een of andere instantie voor het niet afgeschreven deel.
Met minister Spitzen zijn ook besprekingen gevoerd, die ook een paar maal naar het eiland is geweest. Daarbij is onder de loupe genomen het verkeer per as, verbetering pontons, verbreding Groene Kruisweg, (Kanaalweg) verbreding trambruggen aan het Kanaal met alles wat er aan vast zit. Dit alles om een tijdelijke oplossing te zoeken^
Vericeeiistelling
Door de Rijksverkeerspolitie wordt van heden Maandagnacht tot Zaterdagnacht een verkeerstelling gehouden, mede om te zien op welke tijdstippen er een overbelasting is.
Gebleken is tot heden, dat alhoewel de veerdiensten tot in de top zijn opgevoerd, de veerdiensten alles niet kunnen verwerken, niet, ondanks dat de fa. V. d. Schuyt te Den Bommel de late dienst heeft ingelegd.
Eveneens heeft er een onderhoud plaats gehad met de verkeerscommissie uit de leden van de Tweede Kamer, waarvan Voorzitter is de heer Andriessen en secretaris de heer Posthumus. De Kamerleden hebben beloofd zelf een kijkje te komen nemen. De Flakkeese Gemeenschap gaat met
De Flakkeese Gemeenschap gaat met al deze contacten door. Ook wordt het door de F. G. op prijs gesteld, dat de leden der Prov. Staten, de heren v. d. Brugge, v. Rossiun, van Dijk en de Wit, alle gelegenheden aangrijpen dat er verbetering komt.
Schemering' van de idageraad? De belangstelling voor de problemen
De belangstelling voor de problemen waar wij in zitten is zo groot, dat het Provinciaal Bestuur niet achter zal kunnen blijven, In de stukken van de Ged, Staten komt thans ook zijdelings de vaste oeververbinding Goeree en Overflakkee voor bij de post bijzondere uitgaven. Dit is mogelijk een schemering van de dageraad ,aldus de Voorzitter,
Tarieven
Er is ook nauw contact gelegd met Zeeland betreffende de verbindingen op de Westerschelde. Zoals bekend zijn daar gratis veerdiensten met schitterende boten, die in 12 minuten 70 auto's lossen en laden. Thans heeft de minister in overweging het invoeren van een matig tarief, nl. 50 et per auto en 15 of 25 et voor personenvervoer. (Men zie hierover ons blad van Zaterdag 19 November: (De vrije veren op de Westerschelde). Hier wordt een zeer ernstig precedent tegenover Flakkee geschapen, waar een vrachtwagen 5 tot 8 gulden en een personenwagen plm. ƒ 5.— moest betalen. De vervoer-bodrijven op Flakkee /.iJM belast met 15 tot 20.000 gulden per beilryf! In diverse vervoersorganen is op dit grote euvel gewezen. De vervoersorganisaties op ons eiland hebben ook zelfstandig een onderzoek ingesteld, waaraan 60 particuliere vervoerders deelnamen met 120 vrachtwagens.
Tramdien sten
Betreffende de tramdiensten werd opgemerkt, dat er onvoldoende rekening is gehouden met de schooltijden. Bij een volgende vaststelling van de dienstregeling zal een contactvergadering worden belegd met de Hoofden van Scholen en de Rijksinspecteur. Ondanks herhaalde klachten (ook van particulieren) verbetert de service bij de tram niet, meest al is er geen verwarming en onvoldoende verlichting. Wat de
vaste oeververbinding
betreft, werd medegedeeld, dat het brugplan begin 1950 gereed komt. De eindconclusie was dat er een brug of vaste oeververbinding moet komen. Voor een tgdelijke voorziening is absoluut een nieuwe boot nodig.
Discussie By de bespreking die daarna volgde,
By de bespreking die daarna volgde, bleek ons, dat regelmatig met de R.TM. directie werd geconfereerd. Door het Statenlid de heer de Wit,
Door het Statenlid de heer de Wit, werd gewezen op de noodzakelijkheid ons vooral ook in contact te treden met de fa. v. d. Schuyt, die uiteindelijk de steenlegster is geweest voor een breuk van het monopolie van de R.T.M, ten opzichte van de hoge tarieven. De fa. V. d. Schuyt biedt de vervoerders wel een grote service, zowel te Den Bommel als te Ooltgensplaat.
Burgemeester Hondgk van Ooltgensplaat gaf het Bestuur der F.G. in overweging aandacht te schenken aan een verbinding Ooltgensplaat-Numansdorp. De strekdam ligt er, in de toekomst zijn ten Noorden van O'Plaat plannen van inpoldering. Hierop wordt geantwoord dat dit ze
Hierop wordt geantwoord dat dit zeker zal worden overwogen, hoewel dit veel zou kosten voor aanleg Havenwerken. Ook is er een gedachte geopperd voor
Ook is er een gedachte geopperd voor een korte, rechtstreekse verbinding Middelharnis-Hoornse Hoofden, doch hiervoor is het wegennet een bezwaar. Uit de besprekingen bleek, dat het meest economische vervoer nog was via het veer Middelharnis-Hellevoetsluis. De veerdiensten van de fa. v. d. Schuyt werden in tegenstelling met die van de R.T.M, zeer geprezen.
De eenvtigfdurenide concessie
van de R.T.M. Veerdiensten werd de grootste handicap genoemd. Het Rijk heeft in de R.T.M, iy^ millioen renteloze voorschotten zonder zeggenschap. Er zal echter moeten worden ingegrepen van Overheidswege, daar de eilandbewoner evengoed zijn rechten heeft dan iedere andere Nederlander en niet extra mag worden belast. De heer van Heest merkte hierbij op, dat de Staat indertijd de fout heeft gemaakt concessie te verlenen zonder medezeggingschap, zodat de Staat nvi ook voor de gevolgen aansprakelijk is. Iedere klacht, moet niet bij de R.T.M, maar bij de Staat worden gebracht.
De vaste oververbinding
heeft ook de aandacht van minister Mansholt, die het eiland Goeree en Overflakkee van overwegend agrarisch belang vindt.
Door de heer Sieling wordt het accent nog eens gelegd op de noodzakelijkheid van een brug.
De vergadering machtigt het bestuui met de contacten door te gaan en ten spoedigste zien te bewerkstelligen dat er verbetering komt.
Tenslotte wordt er^ wat het werk van de F.G. betreft nog enige mededelingen gedaan over
de Culturele Commissie
De F. G. zou de culturele commissie willen vragen te bewerkstelligen dat ei
1. een behoorlijke gescliiedsbeschnjving van Goeree en Overflakkc komt;
2. de gemeente- en poldei archieven centraal overzichtclijiï worden opgeborgen; 3. aan te dringen dat historische ge
3. aan te dringen dat historische gevels, hekken van boerderijen e d bewaard blijven.
Over het bewaren van de polder archieven wordt gezegd, dat de inspectu' de mening deelt dat de archieven slecht worden bewaard en centraal bewaren noodzakelijk is.
Ten opzichte van de historische gevels e.d. wordt opgemerkt, dat het initiatief reeds door verschillende raden n, genomen en men moet oppassen dat men niet treedt op het terrein van de Raad
De Voorzitter antwoordt hierop, dat er wel gezegd is, dat de F.G. een supei - raad is, maar dat zij angstvallig vcimijdt wat des Raads is. Daarom is col: de kwestie samenvoeging gemeenten niet aangesneden.
Het rapport Arbeiders-overschot zal in een aparte openbare vergadering tet tafel komen.
De Voorz. dankt daarna de opgekomenen. Het Bestuur der F. G. is actiel en tast en zoekt om tot veibetering ni het verkeersprobleem te komen en wil allen in het beleid betrekken, waarom m grote lijnen deze mededelingen zijn gedaan.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 november 1949
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 november 1949
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's