Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Schrijft:

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Schrijft:

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is weer in de tijd van behandeling der gemeente­begrotingen door de gemeenteraden. De raadsleden geven in vele plaatsen hun algemene beschouwingen ten beste en het valt mij op, dat er van verschillende zijden aangedrongen wordt op verbetering der veerdiensten bij de R.T.M. Wanneer men het tramboekje opslaat en ziet, dat er per dag ongeveer 15 diensten heen 15 diensten terug worden gevaren, dan rijst de vraag of daarover nu nog te klagen valt. Als ik goed lees, lopen echter de klachten niet zozeer over het aantal vaarten, maar meer over het feit, dat er op sommige tijdstippen van de dag zolang moet worden gewacht, omdat er dan geen voldoende ruimte is alle ten vervoer aangeboden auto's mee te nemen. Inderdaad is dit het geval. Op de spits

Inderdaad is dit het geval. Op de spitsuren 's morgens en 's avonds gebeurt het negen van de tien keren, dat zowel luxe als vrachtauto's moeten blijven staan. Overdag varen de boten over met enkele wagens aan boord en kan het publiek meestal vlot worden bediend. Vooral voor het vrachtvervoer is het een handicap om telkens weer kostbare uren te verliezen door het wachten aan de havens. En het gekke van die geschiedenis is nog wel, dat de expediteurs bij tijd en wijle nog een boete op de koop toe krijgen, omdat hun chauffeurs meer uren maken, dan volgens hun werkboekje toegestaan is. De wachturen worden nl. niet afgetrokken maar tellen voor vol mee, waardoor bij controle door de politie een bon volgt, in feite buiten de schuld van expediteur en chauffeur. Afgezien nog daarvan wordt echter het dagprogramma van deze mensen in de war geätuurd en betekent het blijven staan voor een volle boot soms een belangrijke schadepost. En wanneer het vervoer van uien straks weer op volle gang zal Zijn is dat blijven staan weer schering en inslag. Dit probleem van jaren vermocht men tot heden niet op te lossen. Hoeveel rapporten, klachten, requesten en wat dies meer zij daarover al niet in alle toonaarden door verschillende instanties geschreven zijn is tellen, maar het blijft zo het is.

Schrammetje ontving dezer dagen nog een brief van een meneer, die de R.T.M, al 50 jaren kent en de tekortkomingen meer zag uit een oogpunt van onmacht, dan van onwil. Deze meneer had niet de minste verwachting, dat de volgende 50 jaar verbetering zullen brengen, maar dat integendeel de diensten steeds slechter zullen worden. De R.T.M., zo schrijft hij, heeft het in 50 jaar zover gebracht, dat de koers van haar aandelen gezakt is tot op 40%, dus is er 60% van het aandelenkapitaal foetsie. Bovendien heeft de R.T.M, kans gezien 414 millioen gulden renteloos voorschot van het Rijk op te souperen. Het materiaal, gaat hij verder, is in zodanige staat van verouding dat de naam „oud roest" er het beste op past. Van 1909 af zijn nog dezelfde boten in de vaart, die versleten en voor het huidige verkeer absoluut onvoldoende zijn. De R.T.M, mist evenwel de middelen om nieuwe, geschikte boten aan te kopen. De briefschrijver meent dat razen op de R.T.M, niet helpt, omdat deze met een lege Portemonnaie nog doet wat ze kan. Hij wil het over een andere boeg gooien en inplaats van aangewezen te blijven op het voor de R.T.M, economische mogelijke, de Staat voor het karretje spannen om Flakkee uit zijn isolement te verlossen. Zolang er geen vaste oeververbinding is, dient volgens hem het veer in handen te komen van de Provincie evenals in Zeeland, waar tegen matige tarieven het vervoer plaats heeft.

Ja, daar is Schram het wel mee eens. Van de R.T.M, is weinig heil te verwachten en als er niet van hogerhand ingegrepen wordt blijven we met onze moeilijkheden zitten. Maar wie zal de Staat er toe brengen om Flakkee op korte termijn uit de misère te helpen? Er zijn zoveel plannen in omloop, dat je

Er zijn zoveel plannen in omloop, dat je er tureluurs van zou worden. Allemaal plannen, waarover tientallen jaren zullen heengaan, eer ze kans van verwezenlijking hebben. Of waarvan misschien nooit geen spaan terecht komt. En Flakkee blijft met de gebakken peren zitten. Dat is 't slot van de historie. We zijn van de R.T.M, nog lang niet af, wat Schram je zegt! Dat we zo in de impasse zitten is terdege de schuld van de R.T..M zelf. Men is er niet met de tijd meegegaan en doet dit nóg niet! Het is geen wonder dat het publiek een

Het is geen wonder dat het publiek een afkeer heeft van een onderneming, waar men nooit opaan kan. Ga je als zakenman 's morgens om half zeven mee en je denkt de trein te R'dam van even half negen te kunnen halen, dan staat er soms te Hellevoetsluis anderhalve wagon om al de Plakkeeënaars op te vangen. Dan moet er eerst een locomotief naar de andere kant van de haven om een paar wagens te gaan halen. Intussen is je trein foetsie! Kom je met een auto aan de boot te Hellevoet en h^b je het geluk er nog net op te kunnen, dan wacht die stampvolle boot veertig minuten op een trammetje, dat nog enkele passagiers aanbrengen moet, terwijl er toch geen verdere aansluiting op deze boot is dan tot Middelhamis! Moet je om zes uur in Ooltgensplaat

zijn en je neemt de tram van vijf voor vijf, dan kom je daar even voor half zeven aan! En als je uit Ooltgensplaat 's avonds 6 uur even heen en weer naar Nieuwe Tonge wil gaan, dan komt do binnenkomende tram door bootvertraging meer dan een uur te laat aan, men laat even een dienst uitvallen om de zaak wel glad te krijgen en inplaats van 6 uur kun je om half acht weg! Da zijn alle feiten die me ter ore korrten. Om nog maar niet te spreken van het vrachtvervoer. Geef je oen zending mee

vrachtvervoer. Geef je oen zending mee voor Hellevoetsluis, dan kost dat zeker vier dagen tijd eer de bestemming bereikt is. Nog precies als voor veertig jaar gaat zo'n pakje eerst met de „stukgoedwagen" naar Rotterdam, om vandaar bij gelegenheid weer eens mee teruggenomen te worden naar Hellevoetsluis! Is dat voortvarendheid of niet? Het gebeurt dat een zending goederen, die per trein verder moet 10 dagen na

die per trein verder moet 10 dagen na aanbieding nog niet aan het spoor afgeleverd is. Van snelheid en service gesproken! Juist doordat men geen staat op de R.T.M, kan maken heeft ze zichzelf afgebroken. Natuurlijk is het personeel hiervan geen verwijt te maken, maar zoiets ligt aan de leiding van het bedrijf. Neen, als de R.T.M, nog enige, kans op sympathie wil maken, dient het roer radicaal" omgegooid! Als het daarvoor al niet te laat is!

SCHRAMMETJE.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 9 november 1949

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's

Schrijft:

Bekijk de hele uitgave van woensdag 9 november 1949

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's