Antwoord Op Een Vraag
's-Gravenhage, 27 november 1992
Zeer geachte heer Grunbauer,
U stelt mij de vraag of de staat, de overheid, maar ook de school, de werkplaats, kortom de hele maatschappelijke orde een scheppingsorde genoemd mogen worden, of dat wij hier te doen hebben met goddelijke instellingen "om der zonde wil", dus om het kwaad enigszins te keren en om de voortgang van het leven mogelijk te maken
Eerlijk gezegd zou ik hierin geen volstrekte tegen stelling willen zien De overheid heeft toch meer functies dan alleen maar de zonde te bestrijden en het kwaad te keren Zij kan toch ook leiding geven, besturen, richting wijzen Kortom de overheid als vader functie m de samenleving, als oudere en wijzere Zo wordt reeds in het paradijs tot de mens gezegd, dat hij "heerschappij" moet voeren over de schepping als plaatsvervanger Gods op aarde Na de zondeval en de doorbraak van het kwaad in de samenleving werd dat besturen, leiding geven, richting wijzen veel zwaarder en moeilijker Het ging ook met meer zonder dwang en straf en dreiging Het ging met meer zonder "het zwaard (Romeinen 13). Daarop valt vooral bij Calvijn de nadruk.
Iets dergelijks geldt ook van het huwelijk. Het is een goddelijke orde, die reeds in het paradijs en nog vóór de zondeval is gegeven. Evenwel na de zondeval krijgt het huwelijk door de verstoorde man-vrouw verhouding een nieuwe betekenis en functie erbij, die weliswaar de oorspronkelijke bedoeling van het huwelijk niet wegneemt. Heel juist wordt dat omschreven in het klassieke huwelijksformulier: het huwelijk om hoererij te keren, maar tevens om eikaars hulpe te zijn.
Ook op het terrein van de natuur en het natuurlijke leven is dit alles van toepassing. Zowel de oorspronkelijke schepping is er nog enigszins in te herkennen, maar minstens evenzeer de bewarende voorzienigheidsorde van het Noachitische verbond.
Met vriendelijke groet, gaarne uw
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 december 1992
Ecclesia | 8 Pagina's