Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bestaat de hel?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bestaat de hel?

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Al meerdere keren heb ik gehoord dat de hel niet bestaat. Toch ben ik bang daar voor eeuwig te moeten komen. Wat moet ik doen?

Bestaan

De vraagsteller heeft wellicht een video- fragment gezien van de Amerikaanse voorganger Timothy Rogers die enkele jaren geleden beweerde dat de hel een ‘denkbeeldige’ plaats is, die niet echt bestaat. Hij gebruikt schokkende woorden en uitdrukkingen om mensen te ‘verlossen’ van dit angstbeeld. Met grote klem willen we waarschuwen voor deze (en allerlei andere) beeldfragmenten waar de predi- king ‘die onder ons volkomen zekerheid heeft’, wordt verminkt en belasterd. Met name onze jongeren zijn gevoelig voor een ‘suikerspin-prediking’, die meestal remon- strants is. De beslissing van de mens en zijn geloof(sdaad) staat altijd weer centraal bij deze boodschappers. Waarbij we natuurlijk beseffen dat ook onze prediking niet volmaakt is en we voortdu- rend moeten vragen om de leiding van Gods Geest. Om ‘eerlijk’ de boodschap van zonde en genade, Adam en Christus, dood en leven vanuit de Heilige Schrift na te spreken.

Wat de aangrijpende werkelijkheid van de hel betreft, op vele plaatsen lezen we over de hel. En juist de Zaligmaker spreekt zo indringend over deze werkelijkheid. Denk aan de bekende gelij- kenis over de rijke man en de arme Lazarus (Luk. 16:19-31). De op aarde zo beweldadigde man sloeg zijn ogen op in de hel. Niemand heeft met meer nadruk gewaarschuwd voor het eeuwig verderf dan de Heere Jezus Zelf! Hij heeft gesproken over onuitblusselijk vuur, over de vurige oven, over de worm die niet sterft en het vuur dat niet uitgeblust wordt. Hij wees op het komende oordeel waar het klinken zal: ‘Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is’ (Matth. 25:41b). Ook Johannes de Doper spreekt met klem over de hel als het onuitblusselijk vuur en Johannes op Patmos beschrijft de hel als een poel van vuur en sulfer. In de Bijbel met uitleg lezen we over de hel dat hij in Mattheüs 25 vers 30 ‘buitenste duister- nis’ wordt genoemd, omdat deze plaats het verst verwijderd is van God, Die het Licht is.

De hel bestaat dus, al geve de Heere dat niemand van onze lezers eens zou weten hoe het er precies is. Dominee B. Smijtegelt (1665-1739) keert in zijn catechismuspreek over Zondag 22, vraag 57 om. ‘Dan is het: Wat schrik schept gij uit de opstanding des vleses? En het antwoord zal moeten zijn: Dat niet alleen mijn ziel na dit leven van stonde aan tot haar hoofd, de duivel, zal nederzinken, maar dat ook dit mijn vlees, door de kracht van Christus opgewekt zijnde, wederom met mijn ziel verenigd zal worden, om Hem eeuwiglijk te smaden’.

Bekering

De Bijbelse verkondiging van het oordeel en de hel zijn natuurlijk nooit doel in zichzelf. We prediken de hel niet, we preken dat mensen van de hel moeten én kunnen worden verlost! We herinneren ons een sterfhuis waar de achterge- bleven (onkerkelijke of randkerkelijke) kinderen nadrukkelijk vroegen of ik de woorden ‘dood’ en ‘hel’ niet wilde gebruiken in de rouwmeditatie. Uitvoerig is toen uitgelegd wat het verlangen van een prediker is: te spreken over het ‘leven’ en de ’eeuwige gelukzaligheid’. Maar wel op een eerlijke wijze, waarbij de twee wegen en de tweeërlei bestemming wordt aangewezen. Dat is ook de motivering van de apostel Paulus in de tweede Korinthebrief: ‘Wij dan, wetende den schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof…’ (5:11a). En aan het slot van dit hoofdstuk lezen we: ‘Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christuswege: Laat u met God verzoenen. Want Dien Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem (5:20,21). Klemmend mogen we de vraagsteller en al onze lezers oproepen om de toekomende toorn en het eeuwig verderf te ontgaan. De psalmdichter van Psalm 116 (al is het verband anders) kende de ‘angsten der hel’, benauwdheid en droefe- nis. En dan lezen we: ‘Maar ik riep den Naam des HEEREN aan, zeggende: Och HEERE, bevrijd mijn ziel’ (vs.4). En God, Die rijk is in barmhartigheid, geve genadig dezelfde uitkomst als deze dichter ervaren heeft …


Vraag?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.

Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.

Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 augustus 2022

De Saambinder | 20 Pagina's

Bestaat de hel?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 augustus 2022

De Saambinder | 20 Pagina's