Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Laatste, als Persoon gekend

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Laatste, als Persoon gekend

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat wil toch de uitdrukking zeggen dat de Heilige Geest ‘de Eerste is Die werkt en de Laatste Die als Persoon gekend wordt’?

Ontdekt

Met enige voorzichtigheid, tastend naar het geheim van de Drie-eenheid, willen we over deze uitdrukking schrijven. In Johan- nes 1 lezen we: ‘Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aan- genomen. Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kin- deren Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den

wil des mans, maar uit God geboren zijn’ (vs. 11-13). Bij deze laatste woorden schrijft kanttekening 32: ‘Dat is, die door den Geest en het Woord Gods wedergeboren en vernieuwd zijn’.

Het is die onmisbare werking van de Heilige Geest, die niet gemist kan worden in een dood zondaarshart. Eerst krijgen we met Gód te doen, zonder verdere onderscheiden kennis van de Drie-eenheid. We zingen met het bekende lied van R.M. McCheyne (1813-1843): ‘Maar toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt, toen werd in mijn ziele de vreze gewekt. Toen voeld’ ik wat eisen Góds heiligheid deed. Daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed. Toen vluchtt’ ik tot Jezus. Hij heeft mij gered! Hij heeft mij verlost van het vonnis der wet! Mijn heil en mijn vrede, mijn leven werd Hij’. De eerste Persoon Die onderscheiden gekend wordt, is de Zoon, Die Zich openbaart als de Zaligmaker, in Wie volko- men verlossing te vinden is. Buiten Jezus is geen leven maar een eeuwig zielsverderf. Dan is God een verterend vuur en een eeu- wige gloed. Het is Jezus, Die het Vaderhart van God gaat verklaren in het

Het is Jezus, Die het Vaderhart van God gaat verklaren in het leven der genade. Achter het werk van de Zoon ligt de liefde van de Vader. En door de vereniging met de Christus delen de ware gelovigen in die oceaan van eeuwige ontferming. Dat liefdeshart van de verkiezende God mogen ze - in de oefeningen van het geloof - ‘horen’ kloppen. Ten slotte wordt in het leven der genade de Persoon van de Heilige Geest gekend als Trooster. Hij is het, Die verzegelt en verzekert van de genade van de Zoon en de liefde van de Vader.

Vertroost

Het spreken over deze ‘tere’ zaken luistert heel nauw en de bekende ds. I. Kievit (1887-1954) heeft het - op geheel eigen wijze - treffend mogen verwoorden. Een stukje laten we hier volgen met het verlangen dat de zaken bevindelijk gekend zouden worden. ‘De Bijbel verbindt de bediening van de Geest heel nauw aan Christus. Die Geest is van grote betekenis om de weg van het heil recht te verstaan.

Daarin vormt Pinksteren een eindpunt. Daarom mag Pinkste- ren in de prediking niet verduisterd worden. Zoals Jezus Zijn discipelen onderwees, zo troost en leidt de Geest nu in alle waarheid. De Geest zal niet alleen bij de discipelen zijn, maar ook in hen zijn.

Met de opstanding van Christus wordt de oude bedeling tenietgedaan, nadat op Goede Vrijdag de plaatsbekledende Borg is ontslagen van rechtsvervolging. De hemelvaart is de tweede trap van Christus’ verhoging, die niet alleen leidt tot voorbede, maar ook tot gebed om een andere Trooster. Daarmee heeft de hemelvaart een machtige werking in de harten van de gelovigen: hun levenscentrum is van de aarde naar de hemel verplaatst. Zoals het lichaam het hoofd volgt, zo volgt de gemeente hierin haar Hoofd Christus. Die gemeente blijft op aarde in vreemdelingschap achter, in verwachting van Christus’ wederkomst.

Wat dat betreft lijkt het leven van de gelovige op dat van Abraham in Kanaän. Om Christus als verheerlijkte Koning te eren, om Hem als Voorloper te kennen, om Hem in het hemelse heiligdom te ontmoeten, om de Vadernaam in het hart te kennen, is steeds een bediening en tegenwoordigheid van de Geest nodig. Pinksteren brengt ons die. Pinksteren zet dus Christus in glans en doet het Vaderhart van God kennen (...). Pinksteren leidt tot een andere bedeling, bediening en manier van tegenwoordigheid van de Geest.

De discipelen kenden de Geest al wel. Die was al bij hen. De Geest had hun zondenood ontdekt en liefde tot de Zalig- maker gewekt. Maar er was nog veel verborgen als onder een sluier (...). En dan verandert met Pinksteren het bij-hen van de Geest in een in-hen. Dat inwonen is teken en onderpand van Gods liefde in Christus’.


Vraag?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.

Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.

Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juni 2022

De Saambinder | 24 Pagina's

De Laatste, als Persoon gekend

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juni 2022

De Saambinder | 24 Pagina's