Gelijk een duif
Ds. Labee over:
Mij is altijd voorgehouden Schrift met Schrift te vergelijken. Maar bijvoorbeeld bij de doop van de Heere Jezus lijken de Evangelisten elkaar tegen te spreken. Ziet Johannes of Jezus de Geest van God neerdalen als een duif? En is het nu wel of niet in een ‘lichamelijke’ ge- daante?
Nauwkeurig lezen
Het blijft een opmerkelijke gebeurtenis: het ondergaan van de Zaligmaker in het water van de Jordaan. Mattheüs schrijft: ‘En Jezus gedoopt zijnde, is terstond opgeklommen uit het water. En zie, de hemelen werden Hem geopend, en hij zag den Geest Gods nederdalen gelijk een duif, en op Hem komen’ (3:16). Vanuit het tekstverband is duidelijk dat dit alles door Johannes de Doper is gezien. De vraagsteller meende dat de tekst uit Markus anders uit te leggen was. Wezenlijk is er geen bezwaar om te spreken over het zien van Jezus én van Johannes. We moeten de heilsgeschie- denis altijd ‘samen-lezen’. Dat wil voor het getuigenis van Mattheüs, Markus, Lukas en Johannes zeggen, dat we proberen het ‘in elkaar te passen’. Maar in de gebruikelijke vertaling (laatste GBS-editie en Bijbel met uitleg) ) staat óók daar ‘hij’ met een kleine letter: ‘En terstond als Hij uit het water opklom, zag hij de hemelen opengaan, en den Geest gelijk een duif op Hem nederdalen’ (1:10). Om misverstaan te voorkomen, laat de kanttekening (11) ons weten: ‘Namelijk Johannes de Doper’. Dat komt helemaal overeen met Johannes 1 vers 32: ‘En Johannes getuigde, zeggende: Ik heb den Geest zien nederdalen uit den hemel gelijk een duif, en Hij bleef op Hem’. Hoewel we weten dat er andere verklaringen zijn, die dus niet de kanttekening volgen, is deze uitleg het meest passend.
Het is vervolgens een heerlijk getuigenis dat de Heere Jezus ter stond opklimt uit het water. Andere dopelingen bleven langer in het water om hun zonden te belijden, maar Jezus, Die geen zonde kende, klom terstond op uit het water. Toen Hij weer op de oever van de Jordaan stond, werd de hemel Hém geopend. M. Henry (1662-1714) schrijft: ‘De zonde heeft de hemel toegesloten, een einde gemaakt aan de vriendelijke omgang van God met de mens, maar nu heeft Christus het koninkrijk der hemelen geopend voor alle gelovigen’.
Dan lezen we van de Geest Gods, Die nederdaalt als een duif naar de beschrijving van Mattheüs, Markus en Johannes. Lukas voegt daaraan toe ‘in lichamelijke gedaante gelijk een duif’. We moeten niet letterlijk denken aan een duif, maar alleen de gedaante of gestalte van een duif. Henry tekent hierbij aan: ‘Er was geen voegzamer gedaante dan die van een der vogelen des hemels, en van alle vogelen was er geen zo betekenisvol als de duif. De Geest van Christus is als die van een duif; niet als die van een botte duif (Hosea 7:11), maar als van een onschuldige duif, zonder gal’. Calvijn (1509-1564) zegt hier dat de Heilige Geest nederdaalde in de gedaante van een duif om de zachtmoedigheid van Christus, ‘waarmee Hij zondaren vriendelijk en voorkomend tot de hoop der zaligheid geroepen heeft, en nog dagelijks roept. En dit teken strekt ons tot een duidelijk onderpand van de meest zoete vertroosting, opdat wij niet vrezen tot Christus te gaan, daar Hij ons niet in de geduchte kracht van de Geest tegemoet treedt, maar met beminnelijke en vreed- zame genade bekleed’.
Graag zouden we het ‘Schrift met Schrift vergelijken’ van de vraagsteller zéér willen aanbevelen. Verder geven de kantte- keningen op onze Statenvertaling en de duidelijke toelichting in de Bijbel met uitleg eventueel aangevuld met een Bijbel- commentaar, een schat aan informatie.
Nauwkeurig uitleggen
In het bovenstaande is al duidelijk geworden waarom de ‘gedaante van een duif’ zo passend is. We willen daar graag nog de woorden van Spurgeon (1834-1892) aan toevoe- gen: ‘Een duif heeft voorkeur voor rustige plekjes: een duif begeeft zich naar rivieren, naar vredige en stille plaat- sen. Wij vinden haar niet op het slagveld en zij strijkt niet neer op een kadaver. Er zijn dingen die bij de Geest passen en dingen die Hem tegenstaan’. Er kan veel meer gezegd worden over dit beeld. Als we nauwkeurig de Schrift willen uitleggen, moeten we tenminste nog de lijn trekken naar de profetie van Jesaja (11:2), waar deze gebeurtenis bij de Jordaan is voor- zegd: ‘En op Hem zal de Geest des HEEREN rusten: de Geest der wijsheid en des verstands, de Geest des raads en der sterkte, de Geest der kennis en der vreze des HEEREN’. Lezer(es), is deze Middelaar voor u onmisbaar, noodzakelijk en dierbaar geworden?
Vraag?
Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.
Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.
Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 januari 2022
De Saambinder | 16 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 januari 2022
De Saambinder | 16 Pagina's