Alle mensen
Ds. Labee over:
Is het juist om te zeggen dat God alle mensen zalig wil maken? Hoe moeten we in dit verband denken over kanttekening 7 bij 1 Timotheüs 2 en Mattheüs 23 vers 37?
Wil
In het tweede hoofdstuk van de eerste brief van de apostel Paulus aan Timotheüs wordt aangedrongen op de voorbede voor ‘alle’ mensen, maar inzonderheid voor koningen en andere overheden. Opmer- kelijk, want we kunnen zomaar raden dat sommige christenen dit gebed nalieten. Ondervonden ze niet grote vijandschap van sommige overheidspersonen zoals de keizer? In grote goddeloosheid wer- den maatregelen uitgevaardigd die altijd haaks stonden op Gods heilig Woord en gebod. Maar omdat het de Heere belieft ons door koningen en overheden te re- geren, al zijn ze vijanden van Christus en de Kerk, dienen we voor hun zaligheid te bidden. Dat is een zijspoor, maar wat is dat actueel, juist ook in onze tijd!
In dat verband klinkt dan 1 Timotheüs 2 vers 4: ‘Welke wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis der waarheid komen’. Onder ‘alle’ mensen moeten we in het tekstverband ‘allerlei soorten mensen’ verstaan: Joden en heidenen, hooggeplaatsten en laag- geplaatsten, rijken en armen, jongeren en ouderen, godsdienstige mensen en niet-godsdienstige mensen, liefhebbers van de waarheid Gods en vijanden daarvan. Of om met de uitvoerige kant- tekening 7 te spreken: ‘Dit woord alle wordt hier ook genomen voor allerlei, gelijk blijkt uit het voorgaande 2de vers, waarvan dit vers een reden geeft; alsook uit het woord wil, want zo God wil dat alle mensen zalig worden, zo zullen ook allen zalig worden, dewijl God doet al wat Hij wil, Ps. 115:3. Rom. 9:19. Ef. 1:11. En het- zelve wordt ook bewezen uit hetgeen de apostel daarbij voegt, dat God wil dat zij allen tot de kennis der waarheid komen, alzo de Schrift getuigt dat dit is een privilege van Gods volk. Zie Ps. 147:19, 20. Matth. 11:25. Joh. 6:45. Ef. 2:12, enz. Dat iemand zou willen zeggen, dat God zulks wil, indien de mensen ook willen, dat is de zaligheid ten dele aan Gods wil, ten dele aan des mensen wil hangen, hetwelk strijdt met hetgeen de apostel leert, Rom. 9:16, 23; 10:20; 11:35, 36, en doorgaans elders’.
Ook Calvijn (1509-1564) spreekt op bijna dezelfde wijze hier- over in zijn Bijbelcommentaar.
Onwil
We moeten het echter niet wagen om iets af te doen van het stellige belijden van onze Dordtse vaderen: ‘Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk die in den gekrui- sigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zon- der onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof’ (DL. II,5). De vraagsteller wijst ook op Mattheüs 23 vers 37, waar de hoogste Profeet en Leraar spreekt: ‘Jeruzalem, Jeruzalem, gij die de profeten doodt, en stenigt die tot u gezonden zijn, hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugelen, en gijlieden hebt niet gewild’. Wat ligt er een ernst achter deze woor- den: er is geen gebrek of ongenoegzaamheid in het offer van Christus, maar de schuld ligt aan onze kant. Als we daaronder leren buigen, verstaan we ook de verklaring in het Bijbelcom- mentaar van Patrick, Polus, Wels e.a. op 1 Timotheüs 2 vers 4 bij dat woord ‘allen’. We citeren: ‘Zo men hier vraagt, hoe het overeen te brengen is, dat Christus Zichzelven gegeven heeft tot een rantsoen voor allen, en er ondertussen zo velen ver- loren gaan in hun zonden, het antwoord is gereed: men moet onderscheid maken tussen de genoegzaamheid van het rant- soen, en het gevolg daarvan. Hij heeft een rantsoen betaald, waardig om er de zaligheid van alle mensen voor te verkrij- gen, en alles gedaan wat vereist werd om God te bevredigen, en de mensen in staat van zaligheid kon brengen. Niemand of hij kan zalig worden door het geloof; en zo een mens ver- loren gaat, het is niet uit een gebrek van rechtvaardigheid in de Middelaar, maar uit liefde tot zijn lusten, en eigenwillige verwerping van de genade’. Lezer(es), hebt u uw onwil al leren kennen en bewenen en Gods wil verstaan?
VRAAG?
Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.
Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.
Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 december 2020
De Saambinder | 24 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 december 2020
De Saambinder | 24 Pagina's