Ds. Labee over: Teruggeven
Onder meer in rouwadvertenties lezen we dat men spreekt over iemand die gestorven is, alsof men hem of haar wil ‘teruggeven’ aan de Heere. Daar hebben we wat moeite mee, of is het toch een Bijbelse uitdrukking?
Genomen
De moeite die de vraagsteller heeft met deze zegswijze kunnen we heel goed begrijpen. Dat heeft alles te maken met de ‘lading’ die deze uitdrukking heeft gekregen. Oorspronkelijk is het een uitdrukking die ook oude vromen weleens gebruikten. We noemen bijvoorbeeld ds. Samuel Rutherford (1600-1660), die in een brief aan een zekere Lady Kenmure deze uitdrukking gebruikte. We citeren: ‘Ik weet, geliefde en edele dame, dat dit verlies van uw lief kind u niet plotseling overkomen is en dat u het aan zag komen. De Almachtige heeft nu over u gebracht wat u vreesde, en uw Heere heeft u een gepaste waarschuwing gegeven. Ik hoop dat u ter wille van Hem Die deze drinkbeker in de hemel toebereid en ingeschonken heeft, hem gaarne zult willen uitdrinken, en dat u het kruis welkom zult heten. Ik ben er zeker van dat het niet Gods bedoeling is om u te voeden met oordeel en alsem en u galwater te drinken zal geven (Ezech. 34:16; Jer. 9:15).
Ik weet dat uw beker zoet gemaakt is met barmhartigheid. En ik weet dat het verwelken van de bloesem, ja zelfs de witte en rode bloemen van wereldse genoegens, geen enkel ander doel heeft dan dat uw hart en uw liefde zich enkel en alleen op de Heere zouden richten (...). Het is de kunst van een christen om zichzelf te troosten in de Heere en te zeggen: ik moest dit kind teruggeven aan de Gever, en ik heb het kind vier jaar in leen gehad en als Christus het eeuwig in bezit houdt, dan heeft Hij Zijn woord aan mij gehouden. Als mijn Heere niet wilde dat hij en ik op hetzelfde uur aan de drempel van de dood zouden verschijnen, dan is het in Zijn wijsheid, en dan ben ik tevreden. Mijn aangewezen tijd is uitgesteld, niet afgelast’.
Deze tere wijze van spreken heeft echter zo’n andere lading gekregen! Prof. dr. H.M. Kuitert (1924-2017) gaf er een ‘schijngodsdienstige’ betekenis aan. Mensen die suïcide (zelfmoord) pleegden, betitelde hij als mensen die hun leven teruggaven aan de Schepper. Vooropgesteld: niemand mag de nood en de eenzaamheid onderschatten die aan deze daad doorgaans ten grondslag ligt. Maar aangrijpend is de omschrijving van deze hoogleraar die daarmee openlijk uiting gaf aan een modern gevoel: als je het leven niet meer als geschenk van God kunt zien, dan kun je het toch teruggeven... Wat zal het een ontzaglijke ontmoeting zijn voor de rechterstoel van de levende God als we zo durfden spreken!
Laat de ernst toch altijd blijven: ‘Want de bezoldiging der zonde is de dood...’ (Rom. 6:23a). Omdat we van onze Schepper zijn afgevallen in ons verbondshoofd Adam zijn we de drievoudige dood onderworpen. Van de rijke dwaas spreekt Jezus in een gelijkenis: ‘Gij dwaas, in dezen nacht zal men uw ziel van u afeisen’ (Luk. 12:20b) En we horen een ware vrome spreken: ‘De HEERE heeft gegeven en de HEERE heeft genomen...‘ (Job 1 : 21b). Dat dit Bijbelse belijden ons spreken zou tekenen.
Gegeven
In het heenleven naar Goede Vrijdag en Pasen wijzen we ten slotte op de Borg, Jezus Christus. Hij is van God de Vader gezonden in deze wereld. Op Golgotha horen we Hem spreken: ‘Vader, in Uw handen beveel Ik Mijn geest’ (Luk. 23:46b). Hij kon met recht getuigen: ‘Daarom heeft Mij de Vader lief, overmits Ik Mijn leven afleg, opdat Ik hetzelve wederom neme. Niemand neemt hetzelve van Mij, maar Ik leg het van Mijzelven af; Ik heb macht hetzelve af te leggen en heb macht hetzelve wederom te nemen. Dit gebod heb Ik van Mijn Vader ontvangen’ (Joh. 10:17,18). Lezer(es), de Heere geve dat we geborgen zouden zijn in deze Zaligmaker van zondaren. Dan is onze dood gedood in de Zijne en het eeuwige leven gegarandeerd in Zijn opstanding.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 april 2020
De Saambinder | 24 Pagina's
