Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Eersteling

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Eersteling

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Exodus 23:19 De eerstelingen der eerste vruchten uws lands zult gij in het huis des HEEREN uws Gods brengen.

Het woord eersteling kom je op verschillende plaatsen in de Bijbel tegen. In Exodus 23 is het duidelijk dat het gaat om de eerste oogst van de vruchten van het land die het eerst rijp zijn. Dit is het beste van de koren- of vruchtenoogst. Later zijn er wel Joden geweest die tegen de tijd van de oogst de halmen en vruchten voorzagen van een bandje. Die halmen en vruchten bestemden ze voor de Heere. Dat is de regel in deze tekst. Het beste moet aan de HEERE worden geofferd. Als iemand met de eerstelingen van zijn land in de tabernakel of tempel kwam, nam de priester ze in ontvangst. Vervolgens ging hij die eerstelingen heen en weer bewegen voor de HEERE. Met dit zogenaamde beweegoffer werd de hele oogst aan de HEERE opgedragen.

Ook de eerstelingen van mens en dier moesten aan de HEERE worden gewijd. Meestal lees je dan het woord eerstgeborene. Zo moesten alle eerstgeborenen in een gezin aan de Heere gewijd worden. Later werd de stam van Levi aangewezen om de HEERE te dienen.

In 1 Korinthe 15 vers 20 lezen we van de Heere Jezus: Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, en is de Eersteling geworden dergenen, die ontslapen zijn.

De Heere Jezus zegt van Zichzelf dat Hij tarwegraan is dat moet sterven om daarna vrucht te dragen.

Die vrucht is als het allerbeste aan Zijn Vader opgedragen. Zijn vrucht is dat mensen zalig (gelukkig) kunnen worden omdat Hij de straf op de zonden heeft gedragen en Zijn kinderen een recht op het eeuwige leven ontvangen. Zij zullen opstaan tot eeuwig leven. Dat kan omdat Christus de dood heeft overwonnen. Hij is de Eersteling geworden van degenen die ontslapen zijn. Daardoor zal iedereen die in Hem is ook opstaan.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 maart 2024

Daniel | 40 Pagina's

Eersteling

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 maart 2024

Daniel | 40 Pagina's