Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een Bijbel voor mijn naaste!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een Bijbel voor mijn naaste!

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Evangelisatie Gereformeerde Gemeenten (EVGG) heeft plannen om de Bijbelverhalen van Jos Kardol te bundelen. Deze bijbelverhalen zijn speciaal geschreven voor het kinderevangelisatiewerk. Daarnaast heeft EVGG de brochure ‘De Bijbel in een notendop’ ontwikkeld. Hierin wordt de kern van het christelijk geloof verteld. Beide uitgaven dragen bij aan het begrijpelijk maken van de Bijbel, voor jong en oud. Over deze uitgaven ga ik in gesprek met Fiona Bogaard, communicatiemedewerker bij EVGG.

Kun je inhoudelijk iets vertellen over de kinderbijbelboekjes van Jos Kardol?

“Jos Kardol heeft twintig boekjes geschreven met bijbelverhalen, waarvan de laatste deeltjes net verschenen zijn. Deze boekjes zijn geschreven met als doel, wat we lezen in Johannes 17 vers 3: En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enige waarachtige God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt. De boekjes over het Oude Testament vertellen iets over Wie God is en het Nieuwe Testament, over Wie Jezus is. De boekjes zijn specifiek bedoeld voor kinderen die nauwelijks iets weten over God en de Bijbel. Er was al enige tijd behoefte aan Bijbelse verhalen voor het kinderevangelisatiewerk. Juist door de Jeugdwerkactie is het nu mogelijk om de twintig deeltjes te bundelen tot een complete kinderbijbel. Aan de verhalen zijn ook verwerkingsopdrachten toegevoegd. Ze kunnen aan de slag met een opdracht, met elkaar nadenken over drie vragen en een bijbeltekst uit hun hoofd leren.”

Hoe gaat deze kinderbijbel ingezet worden binnen het evangelisatiewerk?

“Deze bijbelse verhalen zijn bedoeld als rode draad voor de leidinggevenden op de kinderclub van zowel de evangelisatiepost als de lokale kinderevangelisatie. Er is nog geen evangelisatiekinderbijbel. De leidinggevenden kunnen nu losse boekjes meegeven aan de kinderen, straks een complete kinderbijbel. We hopen dat de kinderen er dan thuis ook zelf uit gaan lezen of uit voorgelezen worden door hun ouders!”

Kun je kort vertellen wat er precies in de brochure ‘Bijbel in een notendop’ staat?

“Voor mensen die niet vertrouwd zijn met de Bijbel vraagt het best veel inspanning. Om mensen daarbij te helpen, is dit boekje geschreven. In twaalf hoofdstukken wordt de kern van de bijbelse boodschap eenvoudig uitgelegd. De Bijbel wordt in drie delen samengevat: Genesis tot Maleáchi waarin Gods schepping en zorg centraal staan. De vier evangeliën waarin het leven van Jezus uitgebreid aan de orde komt; tot slot de Handelingen, brieven en Openbaring waarin uitgelegd wordt hoe de Heilige Geest werkt, toen en nu. Deze brochure is dus erg geschikt om te geven aan iemand die weinig weet over het christelijk geloof. Ook als iemand een Bijbel wil hebben, is dit boekje geschikt om daarbij mee te geven.”

Hoe wil EVGG deze brochure breder inzetten?

“Op dit moment sturen we de brochure mee als iemand een gratis Bijbel bestelt op bijbelcentrum.nl, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden om deze brochure te gebruiken. Door deze actie willen we het boekje bijvoorbeeld verspreiden via alle jongeren uit de gemeenten. Aansluitend hierbij ontwikkelen we materiaal waarmee gemeenten een (catechisatie)avond kunnen vullen met het thema ‘evangelisatie’. Deze bijeenkomst zal de jongeren handvatten bieden om te evangeliseren en hen hopelijk helpen om de brochure door te geven aan iemand in hun eigen omgeving.”

Hoe kunnen jongeren betrokken blijven op het evangelisatiewerk, ook na de actie?

“Een vraag aan jongeren: je bent christen, ben jij ook een zoutend zout? Dat hoeft niet alleen met woorden, ook je uitstraling naar je naaste is belangrijk. Misschien stellen ze wel vragen aan je. Met Gods hulp kan je die beantwoorden. Daarom is gebed voor jezelf, de gemeente en voor het evangelisatiewerk zo belangrijk. Bid of Gods koninkrijk mag komen, ook voor mensen buiten de kerk. Daarnaast kun je ook vrijwilligerswerk doen bij een plaatselijke evangelisatiecommissie of is er een evangelisatiepost bij jou in de buurt.”


Kijk eens op danielonline.nu/evangelisatie

hoe jij je kunt inzetten voor het evangelisatiewerk.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 februari 2024

Daniel | 40 Pagina's

Een Bijbel voor mijn naaste!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 februari 2024

Daniel | 40 Pagina's