Welke positie hadden vrouwen in de Bijbel?
Vrouwenrechten: in de geschiedenis van Nederland hebben deze alles te maken met het woord ‘protest’. De plaats van vrouwen in onze samenleving is door de jaren heen erg veranderd. Maar welke positie hadden vrouwen eigenlijk in de Bijbel? In dit artikel lees je over welke plek vrouwen innamen in het Oude Testament.
Familie
Sla je je Bijbel open bij de geslachtsregisters, dan valt op dat je hier bijna alleen maar namen van mannen tegenkomt. In de cultuur van de Bijbel heeft de vader namelijk het hoogste gezag over het gezin. In Genesis lees je dat ook de slaven en knechten bij dat gezin horen. Denk aan Abraham, die het hoofd is van Sara en Izak, maar ook van de slavin van zijn vrouw: Hagar. Zelfs als de vader een getrouwde zoon heeft die bij hem inwoont, heeft hij zeggenschap over die zoon en zijn vrouw. Zoons hebben in de Bijbel veel minder te zeggen dan bij ons. Niet alleen de man-vrouwverhoudingen, maar ook de familieverhoudingen zijn dus anders dan nu. Toch hebben meisjes ook een bepaalde vrijheid. Ze zorgen voor de kudde en gaan water putten. Ze leggen bezoeken af bij bijvoorbeeld vriendinnen, zoals Dina in Genesis 34:1.
Huwelijk
In de boeken van Mozes vind je allerlei wetten en bepalingen voor vrouwen. Wetten over het huwelijk, over echtscheiding. De belangrijkste grond om te mogen scheiden, is daar overspel. Overspel betekent zelfs de dood van de man en vrouw die daaraan schuldig zijn. Mannen hebben in die tijd meer mogelijkheden dan vrouwen om te scheiden. Als een man ‘iets schandelijks’ aan zijn vrouw vindt, bijvoorbeeld. Het is dan wel nodig dat hij een scheidbrief opstelt. Met die brief laat hij weten dat de vrouw wel opnieuw mag trouwen. Een vrouw heeft niet het recht om een echtscheiding aan te vragen. Toch roept Maleachi mannen op om trouw te zijn aan de vrouw van hun jeugd (Mal. 2:14).
Gezin
Verderop in het Oude Testament lees je over de rol van de vrouw in het gezin. Als een vrouw een kind krijgt, mag zij meestal de naam geven. Ze is verantwoordelijk voor de opvoeding en ze leert haar kinderen dingen voor het dagelijks leven, maar ook over God. Daarover lees je in Spreuken. In de Bijbelse cultuur is er veel respect voor moeders. Dat is te zien aan hoe Salomo omgaat met zijn moeder Bathséba: hij buigt voor haar en hij plaatst haar aan zijn rechterhand. Opvallend is daarin ook wat in Leviticus 19:3a staat: Een ieder zal zijn moeder en zijn vader vrezen. Hier wordt de moeder als eerste genoemd. God eist respect en gehoorzaamheid voor haar.
Belangrijke positie
Door de Bijbel heen maak je kennis met verschillende vrouwen die een hoge positie hadden. Koninginnen als Bathséba en Izébel. Debóra en Jaël: twee richteressen die mannelijke leiders in de schaduw stellen. Maar ook Ruth en Esther, die door God worden gebruikt in het plan met Zijn verbondsvolk. Gods leiding gaat soms dwars door maatschappelijke patronen heen.
In het Oude Testament zie je dat mannen meer leidinggevende taken hebben binnen de samenleving dan vrouwen. Dat is anders dan bij ons. Ook de familieverhoudingen zijn niet hetzelfde. Toch overstijgt de relatie met God dit alles. Je leest het in Joël 2:28: Daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees, en uw zonen en uw dochteren zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen, uw jongelingen zullen gezichten zien. God zendt Zijn Geest tot allerlei soorten mensen. Ook nu!
Tip: Lees Spreuken 31: 10-31. In dit gedicht van Sálomo over Vrouwe Wijsheid vind je het beeld van de ideale vrouw. Ze is een voorbeeld voor vrouwen én mannen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 maart 2023
Daniel | 36 Pagina's