Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Samen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Samen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beste jongere,

Grazende schapen in de wei. Dat straalt rust uit. Maar opeens: een hond! Hij rent de wei in. Paniek onder de schapen. Wat doen ze? Rennen ze alle kanten op? Nee, ze gaan dicht bij elkaar staan. Met elkaar tegenover het grote gevaar. Daar moest ik aan denken bij het lezen van Genesis 4. Het geslacht van Kaïn wordt daar beschreven. Grote namen en grote daden. Ontwikkeling, feest, vrouwen, geld en macht, zo kun je ze wel typeren. Lamech zingt zijn goddeloze lied. Hij vindt zichzelf beter dan God. Als je dit leest, móét je wel denken dat de tijden niet veel veranderd zijn. Aan het eind van Genesis 4 gaat het ook over andere mensen. Seth en Enos. Een paar mensen maar, als je het vergelijkt met de mensen van Kaïn. Mensen die met God rekening willen houden. Dat is genade. Maar hoe leven zij in die Kaïnswereld? Ze zoeken elkaar op. Als schapen naar elkaar toe gedreven. De laatste tekst van Genesis 4 is: Toen begon men de Naam des HEEREN aan te roepen. Ze houden biddag, de eerste op aarde. Een kerkdienst waar het gebed centraal staat. Zo hielden ze elkaar vast. Dat is de waarde van de gemeente waar jij bij hoort. Samen sterk in een zondige wereld. Binnen de gemeente houd je elkaar vast. Je hebt elkaar hard nodig. Niet ik, maar wij (de gemeente) staat voorop. Dat wordt zichtbaar in veel dingen. Je leeft met elkaar mee. Je helpt elkaar. Je bent samen onder de prediking van het Woord van God. Je hebt er oog voor dat je niet tot ergernis bent van een ander. Dat doet het gemeentezijn immers schade? Paulus had geen bezwaren tegen het eten van vlees. Hij schrijft ergens dat je alles bij de slager mag kopen. Toch schrijft hij in 1 Korinthe 8: Daarom, indien de spijs mijn broeder ergert, zo zal ik in eeuwigheid geen vlees eten, opdat ik mijn broeder niet ergere. Paulus, je mag toch gewoon vlees eten? Waarom doe je het dan niet? Zijn antwoord is: Vanwege de eenheid van de gemeente. Kun jij ook wat laten voor een ander? Dat is echt christelijk!


Ds. Neele is op 30 juli 2022 overleden. Deze serie heeft ds. Neele voor zijn overlijden afgerond. We zijn dankbaar dat we zijn woorden op deze manier nog mogen doorgeven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 september 2022

Daniel | 36 Pagina's

Samen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 september 2022

Daniel | 36 Pagina's