Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Pers Bericht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pers Bericht

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Schoolopening en eenheid

Binnenkort gaan de scholen weer open. De reformatorische scholen beginnen het nieuwe cursusjaar met een ‘traditionele’ openingsbijeenkomst. Een bijeenkomst, meestal in een kerkgebouw, waar samen met leerlingen, ouders en schoolpersoneel de zegen van de Heere wordt gevraagd voor het nieuwe cursusjaar. Het is een gewoonte, maar eigenlijk ook heel bijzonder dat we anno 2021 met een geopende Bijbel het jaar in vrijheid en rust mogen beginnen met leerlingen, hun opvoeders en mede-opvoeders. Zo’n bijeenkomst onderstreept het belang van Gods Woord voor de school, maar laat ook iets zien van de drieslag: gezin, kerk en school. Een teken van verbondenheid aan de Bijbelse grondslag.

Onderwijs geven binnen het reformatorisch onderwijs is onderwijs geven aan kinderen van de kerkelijke gemeente. Dat zijn voor het grootste deel gedoopte kinderen. Bij de doop wordt door de ouders een belangrijke belofte gedaan inzake de opvoeding van de kinderen. De ouders zijn geroepen om christelijk onderwijs aan hun kinderen te geven, en de roeping en plicht rust daarom op hen. Het formulier van de Heilige Doop spreekt eerst over het onderwijzen en dan over het te doen onderwijzen. Dat eerste ziet op de taak van de ouders. Het tweede ziet op de taak van kerk en school. Het één staat dus niet los van het ander. Het onderwijs op school ligt daarom in het verlengde van de opvoeding door de ouders thuis.

Het is een grote zegen als ouders hun kinderen naar een school kunnen laten gaan waar het onderwijs gegeven wordt in overeenstemming met de geestelijke achtergrond van thuis. Toch blijven de ouders de eerste opvoeders. Geen enkel godsdienstig onderwijs buitenshuis ontslaat de ouders van de plicht hun kinderen zelf in de Bijbelse leer te onderwijzen. Kerk en school kunnen de gezinsopvoeding niet vervangen, maar wel aanvullen. Hoewel school en gezin aan elkaar verbonden zijn door een gemeenschappelijke levensbeschouwing, heeft ieder in de opvoeding een eigen verantwoordelijkheid. Ligt het accent van kerk en gezin meer op de godsdienstige vorming, op school sluiten we daarbij aan en is er ook veel aandacht voor maatschappelijke vorming.

Het is moeilijk aan te geven waar de taak van het gezin stopt en die van de kerk of school begint. De verantwoordelijkheden overlappen elkaar. Ze betreffen hetzelfde kind. Daarom is het belangrijk dat men vanuit verschillende verantwoordelijkheden wel op

dezelfde golflengte zit, waar dezelfde beginselen vanuit het Woord van God worden aangedragen. Het scharnierpunt van de beide verantwoordelijkheden ligt in het zielenheil van het kind.

In het reformatorisch vo, mbo en hbo betreft het scholen die de breedte van de reformatorische gezindte bedienen. Deze scholen mogen voor de schoolopening gebruik maken van de kerkgebouwen uit de verschillende kerkverbanden die onze gezindte heeft. Predikanten vanuit de verschillende kerkverbanden spreken tijdens de schoolopening, vaak vanuit een kansel van een ander kerkverband. Ouders, leerlingen en schoolpersoneel die (doop)lid zijn van de verschillende kerken zitten naast elkaar in de kerk. Al zijn er verschillen tussen de kerken, er is veel dat bindt. De verbondenheid met Gods Woord is merkbaar. Er is herkenning in de belijdenisgeschriften. Met elkaar zijn we dankbaar voor het reformatorisch onderwijs dat ons door de Heere gegeven is.

Maar het is wel onderwijs dat gegeven wordt door zondige docenten aan zondige leerlingen en daardoor geen volmaakt onderwijs. Onderwijs waar binnen de scholen de kerkelijke eenheid ondervonden wordt, maar waar ook de gebrokenheid van de mensheid zichtbaar is. Onderwijs aan gedoopte kinderen, die ook wedergeboren moeten worden. Juist daarom heeft de school het gebed van kerk en gezin zo nodig. Wie kan zonder de zegen en hulp van de Heere onze jongeren onderwijzen in een wereld waar van alles op onze jongeren af komt? Daarbij komt dat het op de Bijbel gefundeerde onderwijs steeds meer onder druk komt te staan. De boodschap van de Bijbel schuurt en wekt ergernis in politiek en samenleving. Dat vraagt afhankelijkheid van de Heere. Dat vraagt ook om eenheid om gezamenlijk het toebetrouwde pand te bewaren Dat vraagt om eenheid in de doorleving van Gods Woord. Laten we als gezindte biddend, schouder aan schouder blijven staan. Octavius Winslow geeft aan dat de ware christelijke broederschap te vinden is in de eenheid met de Heere Jezus Christus, gewerkt door Gods Geest Dat we uit de liefde van Christus onze jongeren mogen voorleven en dat diezelfde liefde de verdeelde leden van de kerk bij elkaar mag brengen.

W.J. de Potter is bestuurder van het Hoornbeeck en Van Lodenstein College en voorzitter van het bestuurdersoverleg reformatorisch voortgezet onderwijs

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 augustus 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Pers Bericht

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 augustus 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's