Het missionaire van de kerk
Wat is dat eigenlijk, en waarom kunnen we er niet omheen?
De vraag die in de titel van dit artikel aan de orde wordt gesteld, kan je onrustig maken. Omdat het erop lijkt dat het er vooral om gaat dat we als kerk, landelijk en plaatselijk, allemaal activiteiten moeten bedenken en uitvoeren. Het lijkt erop dat het begrip missionair met name een opwekking is om nu dan toch eindelijk eens aan de slag te gaan met het missionaire werk.
Als we het thema oppakken bij deze gedachten, zitten we meteen op een spoor dat in de Bijbel niet wordt gewezen. Ik zeg dat meteen aan het begin van dit artikel maar rechtuit. Omdat het missionaire van de kerk niet iets is van de kerk, maar – allereerst – van God. En omdat het alles te maken heeft met de plek die de kerk heeft in het heilshandelen van God.
God is missionair ten voeten uit
Daar beginnen we dan ook mee. De Bijbel laat ons zien dat God bezig is met zijn heilshandelen. Hij heeft het er niet bij laten zitten dat de mens zich in het paradijs van Hem afkeerde. Hij zocht de mens op. Dat lees je meteen in Genesis 3. En dat zoeken staat in het teken van Gods heilsplan. Want God gooit de gevallen schepping niet in de vuilnisbak, om er vanaf te zijn, maar Hij is begonnen aan het grote werk van de verlossing en de herschepping. Dat is Gods heilsplan. En dat voert Hij zelf uit. Daar staat Hij zelf voor in. Daarom zond Hij zijn Zoon naar de aarde. Daarom kwam Christus. Om het werk dat God Hem opdroeg te volbrengen. Daarom werd de Geest gezonden, om dat werk voort te zetten en af te maken, te voltooien.
Missio Dei
Als het hierover gaat, hebben we het in de theologie over de missio Dei. Die term laat zien dat God zelf helemaal betrokken is en blijft in de uitvoering van het heilsplan. De missio Dei is, om het zo te zeggen, de dynamische expressie van het heilsplan. God zélf zorgt ervoor dat het heilsplan niet maar op de plank blijft liggen, maar dat het werkelijkheid wordt en zal worden. Lees de beloften van God er maar op na. Hij zal alles nieuw maken. En wij verwachten – omdat Hij het beloofd heeft – nieuwe hemelen en een nieuwe aarde waar gerechtigheid wonen zal.
Het is belangrijk deze grondlijn helder te trekken, omdat het laat zien waar het God om te doen is. Waar werkt God op aan? Wat is het doel van het grote heilsplan dat de drie-enige God heeft uitgedacht en dat door de Vader, de Zoon en de heilige Geest ook wordt uitgevoerd? Dat doel hangt onlosmakelijk samen met wat in de beloften van God ligt opgesloten, namelijk dat alle dingen nieuw zullen worden. Dáár gaat het God om. Dáár werkt God op aan, dat de hemel en de aarde nieuw zullen zijn, en dat Hij zelf bij de mensen zal wonen.
Het Koninkrijk is gekomen en het zal komen
Als de Bijbel over deze dingen spreekt komt meteen het beeld van het Koninkrijk van God op. Dat staat centraal. Jezus kwam – Hij zegt het zelf – om het evangelie van het Koninkrijk te brengen. Dat kun je ook anders zeggen: Hij kwam het Koninkrijk brengen. Kijk maar naar het evangelie: waar Jezus kwam werden tekenen van het Koninkrijk zicht-baar. Hij bracht vergeving. Hij bracht genezing. Hij dreef boze geesten uit. Hij brak zelfs de macht van de dood. Zo liet Hij zien hoe het zal zijn in het Koninkrijk dat straks heel de schepping vervullen zal, als alles nieuw gemaakt is. In Christus brak het Koninkrijk door op aarde. Na zijn opstanding proclameert Hij dat Hij nu alle macht ontvangen heeft in de hemel en op aarde. Dat is: Hij regeert! Hij is Koning. En Hij werkt verder aan de definitieve en eeuwige komst ervan: straks als Hij terugkomt en als elke knie zich voor Hem buigen zal. Dan zal alles nieuw zijn. Dan zal er shaloom zijn. Echt leven.
Het Koninkrijk wordt zichtbaar
Dat is, kort gezegd, de boodschap van het Koninkrijk. Die, ook vandaag, heel concreet is. En waarin de kerk haar plaats heeft. Want wat is nu de kerk in dit hele gebeuren? De kerk is dus niet het eindpunt. Nee, in de kerk kom je die mensen tegen die geloven dat de drie-enige God echt met dit verlossende werk bezig is. Dat Hij in Jezus Christus echt dat eeuwige fundament gelegd heeft, en dat Hij door de Geest daarnaar toe werkt. Dat de toekomst in Jezus Christus eigenlijk al is aangebroken. Ja, nog steeds niet in volkomenheid. Nog steeds met allerlei lek en gebrek. Maar ze geloven dat. En ze leven er vandaag al uit. Uit de genade van God die in Christus echt is, en die hen zegt dat hun zonden echt vergeven zijn, en dat ze in en door Christus nieuwe mensen zijn. Ja, ook dat nog steeds in alle gebrokenheid. Maar het evangelie zegt het. En daarom mogen ze er vandaag al in leven; als nieuwe mensen.
De kerk laat het zien
Iemand noemde de christelijke gemeente eens de hermeneutiek van het evangelie. Hij bedoelde daarmee dat de gemeente laat zien dat het evangelie echt is. Want als het goed is, is dat toch zo? Aan de mensen in de kerk kun je toch zien dat er inderdaad genade is voor zondaren? Aan de mensen in de kerk kun je toch zien dat het mogelijk is elkaar te vergeven? Aan de mensen in de kerk kun je toch zien wat liefde doet als het gaat om het naar elkaar omzien? Aan de mensen in de kerk kun je toch zien wat barmhartigheid is, en ontferming, en gastvrijheid, en hulp en bijstand? En zo kan ik nog wel even doorgaan …!
Kortom, en dat bedoelde de man: aan de gemeente kun je zien dat het evangelie echt is, dat het mensen vernieuwt, en dat het mensen verandert, dat het mensen bevrijdt van de slavernij van hoogmoed en eer en …!
Wil je weten waar het in het evangelie om gaat, kijk dan naar de mensen in de kerk.
Kijk, daar gaat het om als we het hebben over de plek van de gemeente in het heilshandelen van God, in de missio Dei. Want dat mag de gemeente zijn in dat heilshandelen van God dat nog steeds verder gaat totdat Jezus komt: de etalage van wat God bedoeld heeft. Dat staat God voor ogen, dat het eens helemaal zo zal zijn. En op weg naar die toekomst mag de gemeente zichtbaar maken, in woord en daad, naar binnen en naar buiten toe, dat God dit nieuwe leven echt geeft, en geven wil. Dat is het missionaire van de kerk. En ja, als je dat wegschuift, zeg je eigenlijk tegen God: laat mij maar mooi mijn oude mens blijven.
J. van ‘t Spijker
Drs. Jan van ’t Spijker is predikant (naar art. 6) van Hoogeveen en docent missiologie aan de TUA.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 2021
Ambtelijk Contact | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 2021
Ambtelijk Contact | 24 Pagina's