Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Apostolischen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Apostolischen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Regelmatig lezen we in de krant over de Apostolischen, dc Katholiek Apostolische Kerk. de Hersteld Apostolische Zendingskerk of het Apostolisch Genootschap. In dc vorige eeuw is deze beweging in Engeland ontstaan, als reaktie op de wereldgelijkvormighcid in de Engelse staatskerk. Dc invloed van de Verlichtingstheologie was daar groot: dc mentaliteit van de brave Hendrik en het vrome Lotje, van God. deugd en onsterfelijkheid. Als we maar netjes leven en ons houden aan de geboden van God. dan komt alles uiteindelijk goed. Een optimistiche kijk op de mens.

Hoe is die oppervlakkigheid in leer en leven te verklaren'?

De kerk zou van haar plaats af zijn. volgens dc Apostolischen. omdat het ambt van apostel in de kerk niet meer aanwezig was en dc gedachte van de wederkomst van de Heere Jezus in leer cn leven niet aan de orde kwam. Twaalf personen werden aangewezen als apostelen: ons land behoorde bij het stamgebied van Juda.

De spoedige wederkomst van de Heere werd verwacht: n de gemeente moesten de ambten van apostel, profeet, evangelist en herder (F.f. 4:11) ingesteld worden: e eenheid van dc kerk moest veel aandacht krijgen; de liturgie in de gemeente moest ingericht worden volgens de rooms-katholicke traditie en verder werd aan de twee sakramcntcn. hel sakrament van de verzegeling toegevoegd.

De gemeenten ontstonden in een aantal landen in West-Europa en Amerika. Dc Apostolischen geven dc tienden en de zielcsiaap wordt beleden. Het Heilig Avondmaal wordt elke zondag gevierd.

Maar de Heere Jezus kwam niet terug; van dc twaalf apostelen overleden er. tenslotte zi jn ze allemaal weggevallen. En zodra dat gebeurde, kwam de vraag naar voren: moeten de lege plaatsen weer vervuld worden?

Sommigen zeiden van wel en anderen zeiden dat voor de laatste apostel overleden zou zijn de Heere Jezus zou terugkomen.

Deze problematiek had lot gevolg dat de Apostolischen uiteenvielen in verschillende groepen. In de loop van de jaren zijn er door verschil in visie nog meer groepen

Apostolischen door afscheiding ontstaan. Die gescheidenheid geeft veel verwarring en ontneemt het gezicht op het geheel.

Ons kommentaar moet kort zijn:

a. Een apostel moet oog-en oorgetuige van de Heere Jezus zijn. Lees maar in Handelingen 1 hoe zorgvuldig dc lege plaats van Judas vervuld is. In de cerslc christengemeenten worden oudsten benoemd. In de praktijk onderscheiden we in de gemeente: de predikant, dc ouderling cn de diaken. En de Heere geeft in dc ambtelijke bediening inzicht in de heilgeheimen van Zijn Woord, ook profetisch inzicht. Dc predikant is herder en leraar.

b. Ten aanzien van de wederkomst weten we uit de Bijbel dal dc dag en de ure alleen bekend zijn bij God de Vader. De tekenen der tijden moeten ons waakzaam maken, want zoals dc Heere opgevaren is zo zal Hij ook wederkomen om le oordelen.

c. De tienden worden in het Nieuwe Testament niet genoemd, maar daar wordt gewezen op de blijmoedige gever en dc zegen die op het geven ontvangen mag worden.

d. De Bijbel leert over de bestemming van de ziel na hel sterven, niel dat er sprake zou zijn van een zielcsiaap tot op de dag van de wederkomst. Maar de Heere Jezus zegt tegen de moordenaar: ..Heden zult gij met Mi j in het paradijs zijn." Van stonde aan zal dc ziel van Gods kind opgenomen worden tot Christus haar hoofd (H.C.. antwoord 57).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 januari 1990

Daniel | 32 Pagina's

De Apostolischen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 januari 1990

Daniel | 32 Pagina's