EERSTE SCHONE AUTOSLOPERIJ IN NEDERLAND
Doorgaans behoren autosloperijen tot de meest ih het oog springende vervuilers van landschap en milieu. Niet voor niets verbergen zij hun werkmethodes veelal voor de buitenwereld door grote schuttingen. Sinds kort echter staat op het industrieterrein van Veldhoven (nabij Eindhoven) een nieuw automobielbedrijf, waarin volgens de eigenaren — de gebr. Jannes — zonder ruimtebeslag en milieuverontreiniging de enige in Nederland functionerende „schone" autosloperij is ondergebracht.
Tot voor kort hadden de broers een ruimteverslindend slopersbedrijf in Eindhoven. Ze verhuisden naar Veldhoven en combineerden hun dealerschap (Skoda) met de sloperij annex „supermarkt in tweedehands onderdelen". Er werd ruim ƒ 1 miljoen in het nieuwe bedrijf geïnvesteerd.
Een sloopauto, die bij Jannes binnenkomt, wordt direct verwerkt. De bruikbare onderdelen worden er afgehaald en opgeborgen in rekken na te zijn schoongemaakt en eventueel uitgedeukt. De „uitgeklede" auto wordt vervolgens met luchtbeitels in stukken gehakt en het gemakkelijk te vervoeren restant van de sloopauto wordt naar de schrootverwerkende industrie gebracht.
Bij Jannes verwacht mén ongeveer zes auto's per dag te kunnen verwerken, maar op den duur kan de sloopcapaciteit toenemen tot tien wagens per dag met een jaartotaal van ca. 3000. Gerekend naar de gemiddelde levensduur van een auto in Nederland — ongeveer zeven jaar — zullen ijit jaar zo'n 400,000 eenheden op de sloophoop belanden. Indien er cliënten voor tweedehands auto-onderdelen in Veldhoven komen^i kunnen ze terecht aan een moderne ba-' lie, waar hij ze uit voorraad kan aanschaffen. Volgens de gebr. Jannes zal hij niet duurder uit zijn dan vroeger, toen dezelfde cliënt het bewuste onderdeel(tje) tussen de modder- en olietroep moest zien te vinden.
Een ander voordeel van de „schone sloop" is, dat als gevolg van het directverwijderen van de sloopauto geen geharrewar met kenteken bewijzen meer mogelijk is. Doordat de auto meteen wordt vernietigd, kan ook het kentekenbewijs direct naar Den Haag worden gestuurd en in de statistiek worden afgeschreven, _,
Het bestuur van de vereniging tot hetj^, verstrekken van kleuter- en basison^. -.» derwijs op Gereformeerde Grondslag is ' er in geslaagd, om voor haar D,V. IS augustus te openen Reformatorische basisschool nog twee onderwijzers te,.benoemen, nl, de heren J. v. Eek uit Alphen a/d Rijn en J. C. Floor uit Maarssen. Hiermede zal genoemde school met vier leerkrachten van start: gaan. ..,
Motie werkgelegen
heid verworpen ;^
De Tweede Kamer heeft vannacht een motie-Wieldraaijer (PVDA) verworpen, waarin de regering gevraagd werd een bedrag van 70 miljoen gulden meer uit te trekken voor werken in Overijssel en het zuiden (met name Noord-Brabant) ter bestrijding van de werkloosheid in deze gebieden. Slechts de fracties van de PVDA en CPN spraken zich uit voor aanvaarding van deze- • motie. De motie werd ingediend in degistermorgen gehouden openbare commissievergadering van de Commissie voor Sociale zaken uit de Tweede Kamer. Een bij die gelegenheid ingediende motie van mej. Barendregt (PvdA) om het aantal maatregelen voor werkloze • jongeren uit te breiden en daarvoor • grotere bedragen uit te trekken werd-aangehouden.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 juni 1972
Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 juni 1972
Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's